webmap_crop

Op de afbeelding zie je een soort metronetkaart van het internet. De belangrijkste websites zijn er op weergegeven en liggen aan bijvoorbeeld de sociale, technologische of politieke lijn. Een ongelofelijk web van sites en tot mijn schrik ben ik op een groot deel ook geweest of kom er met enige regelmaat. Voor het overzicht is er gelukkig een mainline met het dagelijkse web-ritje. Makkelijk te benaderen via je iGoogle of RSSreader.(Klik hier voor een grote of interactieve versie)

Waarom ik hierover begin? Ik ga binnenkort naar een symposium over Marketing, Nieuwe Media en Mediawijsheid. Georganiseerd door Ugame – Ulearn, een samenwerking tussen de openbare bibliotheek in Delft en de TU aldaar. De metronetkaart van het internet laat zien dat er wel enige wijsheid nodig is om de juist route uit te stippelen, maar dat beseffen we lang niet altijd. Zonder het te weten missen we het overzicht, we laten ons leiden door de top tien van google of die ene verwijzing bij een artikel.

Vroeger ging je voor je werkstuk of spreekbeurt naar de bibliotheek en zocht daar een boek over duikboten of hamsters, tegenwoordig google je de boel bij elkaar. Ook voor je vragen over het geloof ging je simpelweg te rade bij de dominee, nu google je gewoon over bijvoorbeeld je kerkkeuze of check je wikipedia om te kijken wie dat ook al weer Calvijn precies was.

Vroeger leek het meer op het metronet van Rotterdam, twee lijnen, kerk en wetenschap/bieb met onder de beurs(toevallig?) een overstapmogelijkheid.

Maar zowel de kerk als de bibliotheek denken toch dat zij meer zijn dan facilitators van kennis. De bibliotheek wil daarom graag een rol spelen in de sociale media en ook de kerk (volgens oa Boele) zou daar een plek moeten zoeken. Naast interesse in nieuwe media, ga ik daarom naar het symposium om te kijken of wij meer en beter gebruik zouden kunnen maken van het web. Ontdekken van nieuwe manieren om het geloof te delen, kennis te verbreiden en te ontwikkelen. Nieuwe metrolijnen uitzetten, die soms parallel lopen en soms andere richtingen inslaan.

ntsocialnetwork_cropZou sociale media te vergelijken zijn met rhizome, een netwerk van relaties dat groeit als onkruid? Op een seminar, georganiseerd door Emerging Netwerk, sprak Carl Raschke over deze manier van sharing the gospel. Klik hier voor een overzicht van alles wat er geschreven is over dat seminar. Op de afbeelding zie je het social network in de tijd van het NT. Ziet er aardig rhizome uit. Niets nieuws onder de zon… :-)

De kerk is altijd al een netwerkkerk geweest, het is zelfs eigen aan het evangelie, het draagt pas vrucht als je het deelt met anderen. Als er echt relaties ontstaan binnen de sociale media – en dat gebeurd veelvuldig – dan hoort dat echt bij de kerk van vandaag. Sociale media als het hedendaagse rhizome van het geloof.

____________________________
Lees hier mijn eerdere schrijfsels over de netwerkkerk I en II. Na het symposium hoop ik hier weer meer over te schrijven.