Vandaag stond in het ND een interessant artikel (pdf) over de invloed van christelijke bloggers. Lees het vooral, het is een leuk artikel. Ik beperk me tot wat kritische noten.

Om te beginnen gaat het in het artikel niet over de invloed, ja, het gaat er wel over, maar niet wat die invloed dan is. Er worden bezoekersaantallen genoemd en hoge rankings in google, maar dan weet je het effect nog niet. Het zou leuk zijn geweest als ze een onderzoekje hadden gedaan naar de lezers/bezoekers van de diverse sites ipv de bloggers zelf bevragen. Dat bertloonstra.nl tussen de 400 en 500 bezoekers per maand haalt, zegt nog niet zoveel. Ik haal dat met dit blogje ook bijna, maar mijn invloed is wel degelijk een stuk kleiner dan die van Bert Loonstra. En dat valt niet of nauwelijks te verklaren met de ranking in google, maar vooral met het gezag dat je er aan toe kent.

Een tweede punt wat ik wil aansnijden is de opmerking van Boele Ytsma over de zoektermen waar je mee scoort. Hij geeft aan dat het van belang is om hoog te scoren op algemene termen en niet op specifieke termen als ‘gereformeerde kerk groningen’, maar bijvoorbeeld ‘spiritualiteit groningen’. In mijn bachelorscriptie heb ik mensen gevraagd naar hun associaties rondom het begrip kerk en sommigen naar hun associaties bij het begrip spiritualiteit. Eén van de dingen die in elk geval naar voren kwam is dat mensen bij kerk wel aan een locatie denken en bij spiritualiteit helemaal niet. Ik vraag me dus af of men wel zal zoeken op spiritualiteit in combinatie met groningen bijvoorbeeld. Overigens wordt er in Groningen überhaupt weinig gezocht naar spiritualiteit.

Ik heb even een klein onderzoekje gedaan met behulp van google trends en insights.  De afbeelding laat een grafiek zien van trends in zoektermen bij google. De blauwe en rode lijn geven de zoektermen spiritualiteit en religie weer en de gele en groene lijn kerk en god. Je ziet hier dat er vooral heel veel op kerk en god wordt  gezocht in vergelijking met de andere termen. Als je vervolgens kijkt welke zoektermen ze dan nog meer gebruiken, dan komt alleen Amsterdam als locatie voor, verder betekenis van, business, cursus, boeken etc. Ook als je de regio aanpast overigens.

Misschien is het handiger om Adwords te gebruiken als je met dergelijke algemene termen gevonden wilt worden als lokale kerk of blogger. Landelijke sites kunnen wel gaan voor de ranking, maar voor lokale kerken is dat een stuk lastiger. Je kunt adverteren op regio, zelfs tot op postcode niveau. Op dit moment zijn oa de volgende adverteerders actief op de zoekterm spiritualiteit; spirit4u.nl, astro-advies.eu et cetera. (jpg) Geen kerken, christelijke organisaties of bloggers. Misschien een goed idee?

 

[Ik las in het stuk dat hoe vaker je schrijft, hoe meer bezoekers je trekt. Dit is vandaag al mn tweede blog, dus het moet nu wel hard gaan met die aantallen. :-)]