Onlangs was er een serie in het Reformatorisch Dagblad over kerknamen. Het begon met de namen van kerkgebouwen, tweederde heeft een naam, maar ging als snel (met behulp van Stefan Paas) over namen van kerkgemeenschappen. Een belangrijk verschil. Ben je lid van de Rehobothkerk of ben je lid van de CGK en ga je zondags naar de Rehobothkerk? Het raakt ook een interessante ontwikkeling die nu gaande is. Een aantal redenen;

- Mensen zijn vaker alleen lokaal betrokken en denominaties zijn ver weg en vaag. Ze worden lid van een lokale kerk en niet van een denominatie. Ja, op papier wel, maar in de beleving niet. Daarom gaan mensen bij een verhuizing ook op zoek naar een nieuwe kerk.

- Missionaire initiatieven zoeken naar een naam die meer de lading dekt van het initiatief of zich minder als klassieke kerk wil introduceren. Als je nu een kerk begint met de naam gereformeerde kerk, denk je niet direct aan een missionair initiatief, maar eerder aan een zoveelste afgescheiden groep.

- PR en communicatie spelen een belangrijke rol op de religieuze markt, dus zoek je naar een unieke naam en passend logo/website/etc. Ook omdat je wilt dat men bij jouw plaatselijke website komt en niet via gereformeerdekerk.nl op de landelijke site, die ook nog eens vooral organisatorisch van karakter is en niet gericht op gelovigen/gemeenschap. In dit kader ook het toenemende gebruik van google als startpunt van de zoektocht naar een kerk.

Een ontwikkeling die in mijn ogen het belang van een goede naam voor de gemeenschap onderstreept. Stefan Paas zegt terecht dat de reputatie van een kerk belangrijker is dan de naam. Maar dat geldt met name voor kerkgebouwen die karakteristiek zijn van zichzelf en/of al een lange geschiedenis kennen. Voor kerken in minder herkenbare gebouwen zul je daar weinig aan hebben. En nieuwe kerken hebben nog geen reputatie, dus dan is een naam wel weer belangrijk.

Enkele overwegingen bij een naam;

- Zet je wel of niet het begrip kerk of gemeente in je naam. (Stadshartkerk, Rehobothgemeente) Als je dat niet doet, zul je in je communicatie altijd een payoff moeten gebruiken anders weten mensen niet dat het over een kerk of geloofsgemeenschap gaat. Bijvoorbeeld Stroomis een gemeenschap die de vrijheid van Jezus vernieuwend wil leven. Als je het wel doet, weet dan dat er veel (ook negatieve) associaties leven bij het begrip kerk. Dat kán een nadeel zijn. Tegelijk schept het wel veel duidelijkheid. (Zie ook mijn scriptie over associatief netwerk van de kerk.)

- Een naam focust al heel snel op de praktijk en dan vooral in de beginsituatie, want toen is immers de naam bedacht. Wees je daarvan bewust. Hoeveel is er nog nova aan Via Nova over tien jaar? En dat nu de Doorbrekers letterlijk bepaalde zaken doorbreken in Barneveld wil ik wel geloven, maar voor hoe lang?

- Wat je ook wel ziet bij kerken is dat een bepaald concept van kerkzijn ook in een andere plaats wordt gestart. En dan met dezelfde naam plus de plaatsnaam als lokale aanduiding. Vineyard Utrecht, Wageningen et cetera zijn daar voorbeelden van, al komen deze natuurlijk van overzee. Maar let wel, over een aantal jaren hebben ze hetzelfde probleem als de huidige denominaties. Nu lijken de kerken qua stijl ed nog op elkaar, maar dat zal niet altijd zo blijven.