Als je deze blog een beetje volgt dan is je inmiddels wel duidelijk dat ik bovenmatig geïnteresseerd ben in ‘kerk’. En dan niet zozeer het instituut an sich, maar wel in haar verschijningsvormen in deze samenleving. En dat is steeds breder gelukkig. Ik ben oa in mijn scriptie bezig geweest met een onderzoek naar de associaties rondom het begrip kerk. (blog/scriptie) De laatste tijd ben ik ook steeds vaker bezig met het online gezicht van de kerk. Hoe is de kerk te vinden? En als je iets vindt, wat vind je dan precies?

Voor heel erg veel mensen is google de eerste plek om iets te zoeken als men iets wil weten. (al verschuift het iets meer richting sociale media als twitter en facebook) Ook als men iets wil weten over god, kerk of geloof. Google heeft een handige tool om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van mensen. Dus ik dacht, laat ik eens kijken hoeveel en wanneer er ongeveer wordt gezocht naar kerk. Zoals in bovenstaande grafiek is te zien, wordt er rond kerst twee keer zo vaak gezocht naar kerk dan in de rest van het jaar. Een duidelijke oorzaak gevolg. Dat was ook te zien in het aantal views van kerstopdekaart.nl, in een paar dagen tijd bijna 2000…

In eerste instantie dacht ik dat de piek rondom april  te maken zou hebben met Pasen, maar in het rijtje snelle stijgers werd ik door google getipt om eens te kijken naar misbruik katholieke kerk en uitschrijven (katholieke) kerk. Beiden vertonen een piek in dezelfde periode. Na enig zoeken lijkt dat niet helemaal de verklaring te zijn, hooguit een kleine trend. De term ‘kerk’ wordt maandelijks ongeveer 450.000 keer ingetoetst in google en dan heb ik nog niet eens meervouden of afgeleide zoektermen meegeteld. Terwijl (bijna) alle combinaties van de begrippen misbruik en kerk ongeveer een maandelijkse 20.000 zoekers kent. Nog steeds veel, maar dus niet de (enige) veroorzaker van de piek.

Vanwaar deze blog met grafieken over zoektermen? Een paar redenen.

- Het nieuwe jaar is weer begonnen en ik mag wel weer eens wat vaker bloggen. Een goede start dus.
- Inzicht krijgen in het zoekgedrag van mensen op het web is heel belangrijk voor het creëren van een goed online gezicht van de kerk. Als onderdeel van ‘ken je klanten’.
- Het is gewoon razend interessante materie…