Vandaag kreeg ik weer de briefing van trendwatching.com in mijn mailbox. Elke maand weer interessant om te lezen. Vaak een bevestiging van wat je om je heen ziet gebeuren, maar vanwege de stijl en illustraties bij het verhaal en het bedenken van passende nieuwe woorden maakt het geheel erg boeiend. En natuurlijk zitten er veel voorbeelden en trends bij die ik niet had gezien.

Vandaag werden er twee kansen aangestipt, beiden in het licht van de trend (van deze maandbriefing) CITYSUMERS, maar ze zijn ook nauw verbonden met de trend MASS MINGLING.

Limited Location

With online access making everything available to consumers from Atlanta to Adelaide, impose an oft-forgotten scarcity through LIMITED LOCATION products.

Enabling urban encounters

As we saw in our MASS MINGLING briefing, despite ever-increasing amounts of time spent online, audiences aren’t retreating into virtual worlds. Au contraire, CITYSUMERS will forever enjoy connecting with other, real-life human beings, and embrace the choice, the excitement, the frenetic pace, the spontaneity, the chaotic vibrancy offered by urban life. In fact, ‘online’ (especially with smart phones being the new laptops) increasingly drives and enables offline encounters.

Bij beiden vindt er eigenlijk een soort herwaardering plaats van het lokale, het IRL bestaan. Steeds meer zaken moeten (en kunnen!) online, waardoor we misschien net als bij reizen met het vliegtuig, het contact kúnnen verliezen met de culturen op de grond en in je buurt. Nou heb ik nooit beweerd dat we volstrekt virtueel moeten gaan, maar dat er winst te halen valt uit een goede samenwerking van beide staat voor mij als een paal boven water. En dat mensen dat willen is ook helder, kijk maar naar de sociale golf die over het internet is gegaan en de groei van diensten als foursquare en koprol. En deze trendbriefing wijst daar ook op. Een interessante vraag is hoe dat onze contacten en bindingen veranderd.

En wat heeft dit te maken met religieonderzoek? Heel simpel. Ik wil in mijn scriptie graag stoeien met bovenstaande ontwikkelingen en zoeken naar een goede combinatie van online/offline lokaal/niet-lokaal etc voor het vormen en versterken van een geloofsgemeenschap. En dan ook vooral op zoek naar de missionaire kansen van deze ontwikkelingen. De vraag wordt ongeveer als volgt:

Kan het networked-set model, waarbij er nadrukkelijk gekozen wordt voor een combinatie van online en offline gemeenschap, een versterkend effect hebben op de vorming, verduurzaming en missionaire potentie van een geloofsgemeenschap?

Voorlopig zijn ideeën en literatuur welkom, later wellicht commentaar op delen.  :-)