Afgelopen week ontstond er op twitter enig rumoer (met hulp van oa @fromvlee) over opmerkingen van PKN scriba Arjan Plaisier over sensatiebeluste media. Dit nav het veel besproken rapport van het SCP waaruit bleek dat het vertrouwen in de kerk op een historisch dieptepunt is beland. (zie bijv staatgeschreven.nl en lees daar ook mijn reactie :-)) Plaisier geeft de media (een deel van) de schuld, want ze zijn sensatiebelust en belichten daardoor alleen de spraakmakende kant van de kerk met relletjes en misbruikschandalen. Nu vind ik het niet echt kies om de schuld bij de media te leggen, want het zijn geen (of in elk geval lang niet altijd) onwaarheden die zij naar buiten brengen. Maar hij vond het ook niet nodig om daarom het offensief te openen:

Het licht mag gerust eens vallen op gewone mensen die zich met hart en ziel inzetten voor God en de naaste. Maar alstublieft geen mediaoffensief. Liever in de hoek zitten waar de klappen vallen dan te gaan pronken en pralen met het eigen goede gedrag.

Daar was Fred Omvlee wat minder blij mee:

Zorgelijk: topman van #PKNnl geeft media schuld van negatief imago kerk en wil dus geen mediaoffensief, ‘niet pronken en pralen’ 1/2

En toen stond ik in dubio. Ik heb wel sympathie voor een mediaoffensief of in elk geval je afzijdig houden van de media lijkt me een zeer slecht plan. Getuige ook mijn andere blogposts bijvoorbeeld. Maar in de aanval gaan? Is dat een goed idee? Ik weet het niet zo. Misschien is dat inderdaad te pronkerig. De stijl van het koninkrijk lijkt toch eerder op ‘incasseren’, de andere wang, bidden voor wie je uitschelden, etc. (zie lucas 6)

En dan denk ik dat een mediaoffensief te aanvallend is, te groot. Ik geloof meer in het kleine. De persoonlijke contacten. Een ander gezicht laten zien. Het is misschien cliché, maar een voederbak in een stal? Klinkt ook niet erg offensief. Maar ondertussen.

Kortom, ik zeg niet dat je de media niet moet gebruiken en je je moet terugtrekken in de binnenste kamer. Nee, helemaal niet. Ik ben bijvoorbeeld vol overtuiging en met plezier bezig met de mediacampagne van kerstamsterdam.nl en ik blog af en toe voor socialmissie. Ik vraag me alleen af of je met een mediaoffensief de juiste toon slaat.