Sinds de vorige verkiezingen in 2010 zijn er vijf(!) keer zoveel actieve twitteraars in Nederland. En nu de verkiezingscampagnes zijn losgebarsten was ik eigenlijk wel benieuwd hoe goed of slecht het staat met de webcare van politieke partijen. Ik plaatste vandaag een tweet dat ik volgens de kieskompas en stemwijzer niet meer op mijn gebruikelijke partij (met mention!) moest stemmen en waarom. Een reactie bleef uit. Nu ben ik geen belangrijke twitteraar en verwachtte ik ook niet direct een reactie, maar ik bedacht wel dat dat goed had gekund én dat als het een tweet over/aan KLM was geweest ik wél een reactie had gehad. Binnen een uur.

Met behulp van Twitonomy heb ik de officiële partij accounts eens nader bekeken en vooral gekeken naar de verhouding tussen het aantal tweets waarin men reageert op een ander ten opzichte van het totale aantal tweets van de betreffende accounts. VVD gaat op kop met 46 reacties op 100 tweets en SP sluit de rij met 0 op 100. (PVV heeft eigenlijk alleen het persoonlijke account van Geert Wilders en zoals iedereen weet zendt hij alleen.) De percentages bij de lijsttrekkers zien er wel iets beter uit, Samsom haalt bijvoorbeeld 84 procent, maar Buma en Sap blijven steken op respectievelijk 12 en 25%.

Ik heb ook gekeken naar het aantal mentions (tweets waarin andere twitteraars genoemd worden), maar dat verandert niet zo gek veel aan de verhoudingen. En daar komt bij dat de ‘mentions’ vooral worden gebruikt om eigen partijleden/leiders te noemen. Ik heb daarom die cijfers niet meegenomen in het bovenstaande plaatje.

Om de cijfers een beetje te kunnen duiden heb ik ook gekeken hoe dergelijk verhoudingen liggen bij bedrijven die actief zijn op het gebied van webcare. Bijvoorbeeld NS, ING, Telfort, KLM en PostNL hebben allemaal een percentage dat ligt tussen de 90 en 100%. Kortom, van elke 100 tweets die ze plaatsen zijn 90 tot 100 tweets reacties op mensen!

Volgens mij kunnen politieke partijen hier wel iets van leren. Juist de verkiezingstijd lijkt me een uitgelezen periode om wél te reageren op vragen/opmerkingen. Nee, dat is geen onbegonnen werk, maar ja, dat vraagt wel prioriteit en is een meer dan fulltime job. Toch zou ik de kosten van een (tijdelijk) zeer actief webcare team wel eens willen afzetten tegen de kosten (én effecten) van RTVspotjes.

 

Grotere versie van de afbeelding is hier te vinden.